خورشید ساخته شده توسط چین با حرارتی سه برابر خورشید

دانشمندان چینی در ماه فوریه سال جاری موفق شدند حرارت راکتور هسته ای پلاسمای خود را تا ۴۹٫۹۹۹ درجه سلسیوس (معدل ۵۰ میلیون کلوین) بالا ببرند که این درجه حرارت، ۳ برابر درجه حرارت خورشید است.

به گزارش کلیک، درجه حرارت این «خورشید ساختگی» معادل حرارت حاصله از یک انفجار هسته‌ای متوسط است. و حالا دانشمندان هسته‌ای چین یک پله دیگر نیز در این راه صعود کرده و طول زمان گداخت هسته‌ای (fusion) را به یک دقیقه کامل رسانده‌اند. راکتور هسته‌ای، که با نام راکتور آزمایشی پیشرفته مافوق رسانای Tokamak یا (EAST) شناخته می‌شود،‌ در انیستیتوی فیزیک پلاسمای آکادمی علوم چین نگهداری می‌شود.

هنگامی که اتم‌ها برای تولید مقادیر عظیمی از انرژی برای مدت یک دقیقه در این راکتور با هم ترکیب می‌شوند، یک گاز یونیزه به نام پلاسما تولید می‌کنند. چین به خاطر این آزمایش و مهار کردن یک خورشید ساختگی که جایگزینی برای انرژی خورشید واقعی بوده و در آینده می‌تواند جهت تامین انرژی جایگزین گداخت معمولی هسته‌ای و سوخت‌های فسیلی شود چین را مرکز توجه محققین و دانشمندان جهان قرار داده است.

بنابر اعلام انیستیتوی فیزیک پلاسمای چین، هدف اصلی از این آزمایش، شبیه سازی گداخت‌های هسته‌ای که در اعماق هسته خورشید صورت می‌گیرد، بوده است. از آنجا که در این روش گداخت هسته‌ای جدید، اتم‌‌ها به جای ممزوج شدن با یکدیگر از هم جدا می‌شوند، این فرایند با گداخت هسته‌ای معمولی کاملا متفاوت است. این دستاورد موفقیت برجسته‌ای برای راکتور آزمایشی وابسته به درجه حرارت هسته‌ای اتم (ITER) که یکی از بزرگترین برنامه‌های بین‌المللی کاملا اختصاصی وابسته به گداخت هسته‌ای محسوب می‌شود.

در ماه فوریه، تیم تحقیقاتی در نظر داشت تا درجه حرارت پلاسما را برای مدت ۱۷ دقیقه روی ۱۰۰ میلیون درجه کلوین ثابت نگهدارد. این آزمایش که در راکتور EAST صورت گرفت، در پی آزمایش موفقیت آمیز گداخت پرتو دار (ستاره مانند) که با نام جرمن وندلستین ۷ ایکس شناخته می‌شود، انجام شد. فرانسه هم با فاصله‌ای نه چندان زیاد از دیگران، در حال پیشرفت در احداث یک راکتور تحقیقاتی بین‌المللی به نام ITER است. از دید متخصصان این یکی از عظیم‌ترین تاسیسات گداخت هسته‌ای جهان و اولین تاسیسات هسته ای است که قادر است درجه حرارت گداخت هسته ای را برای مدت زمان طولانی ثابت نگهدارد.

۶۳۶۱۴۸۰۹۸۸۰۰۰۰۶۸۱۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد